Trafikverket (och därmed JVM:s fordon) är nu certifierad ECM (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Wednesday, June 08, 2022, 17:25 (659 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej Conny, svaren finns efter dina frågor nedan.

Gratulerar!
Är målet för Järnvägsmuseet att även bli certifierad för verkstads delen?

Inte inom det närmsta, men på sikt tror jag det. I och med vårt nära samarbete med TRV har vi fått en bra insyn i vad som krävs, och vi är rätt nära det.

Är kraven för detta även att ha kompetens och utrustning för mer komplicerade reparationer / revisioner?

Kraven är att vi har koll, och har en styrning på vad vi gör. Kompetens är en knepig fråga, men vi har löst detta genom att skapa ett antal punkter för vad vi gör för underhåll (17 st), samt sedan en nivå på den personal som gör jobbet, som vi bedömer = vi bedömer alltså vilken person som får göra vad på våra fordon, när vi pratar säkerhetsrelaterade punkter.

Kan museet i fortsättningen anlita föreningar för fordons arbeten och upprustningar i dom fall föreningen inte är certifierad på någon punkt eller enbart ledningsfunktion?

Det beor på vad som ska göras. Är det inte säkerhetsrelaterat = måla om en godsvagn, då är det inga problem, men så fort det blir säkerhetsrelaterat så måste vår verkstad F4 ta ansvaret = ska en förening byta buffertar, så behöver av oss godkänd personal (se ovan) göra detta, eller vara med och gövervaka det hela.

Finns det krav eller avser museet att tidsbegränsa avändandet av t.ex ångpannor inför ny större revision / tubbyte eller andra större reparationer?

Nej. Kraven sätter vi själva. Vi har inte sett någon anledning att förändra detta mot hur tryckkärl underhållt hitills.

Eftersom ECM träder i kraft om någon vecka vore det intressant om vilka föreningar som blivit ECM certifierade / Är pågång eller avser att inte bli certifierade.

Såvitt jag vet har ingen förening ansökt om certifiering, men jag vet en förening som avser använda en annan verlsamhet som certifierad ECM för vissa av deras fordon. Men det får de berätta om själva tänker jag.

Om jag förstått rätt behövs inte ECM certifiering för förening med trafiktillstånd och som själva kör. Men stopp för att hyra in eller hyra ut rullande materiel.

Det är nästan korrekt. Man kan inte låna/hyra ut något. Men man kan hyra/låna in ett fordon som har en utpekad ECM som är certifierad. Däremot behöver man då i sitt säkerhetsstyrningssystem ta hand om de nya regler so gäller för ECM. Skillnaden är att man inte certifierar sig.

/HP


Hela tråden: