Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 24. Stensättning (Bana)

av Harald, Thursday, June 09, 2022, 21:49 (680 dagar sedan) @ John T

---

[image]
F.d. Svalnäs stn ca 1970. Eller har jag fel? Fanns det så här mycket kvar av plattformen där så sent som 1970? När jag var där första gången 1992 fanns det ingenting kvar av den plattformen. Var skulle bilden annars vara tagen om inte vid Svalnäs?


Jag tycker inte att bilden stämmer med platsen för Svalnäs hållplats/station. Den låg uppe på en bank, som är mycket tydlig än i dag, 90 år efter banans nedläggning till Svalnäs. Och jag minns ingen plattformskant från mitt första besök vid Svalnäs i början av 1970-talet. Men, å andra sidan och som du säger, var skulle det annars kunna vara.


---

Vad är det som syns i höger bildkant? Jag tycker det ser ut som en berghäll - och i så fall kan det ju inte gått ett spår där. Om det är en berghäll så skulle jag föreslå att det det är ett stensatt dike, troligen i skärningen mellan Eddavägen och Vikingavägen. I så fall kanske stensättningen finns kvar än idag?


För min del tycker jag att det definitivt ser ut att vara en stensättning i kanten av banvallsdiket. Sådana var inte helt ovanliga här och var på Roslagsbanenätet.


Spåret skulle då alltså gått till vänster i bild? Jag kan inget om Roslagsbanenätet och dess stensättningar, men liksom Leif B tycker jag också att det såg ut som en stenhäll till höger i bild och jag tolkade då bilden som att spåret gått till vänster om stensättning. Isf kan det ju inte röra sig om en plattformskant.


Det är nog en plattformskant. Man ser på skuggorna att det bara är en smal remsa som är plan. Den är för smal för att vara en banvall. Det man ser till höger kan vara ett buskage.


Om det vore en plattformskant - skulle i så fall spåret ha legat till höger? Klart fall av berghäll nedtill till höger i mitt tycke.

Jag tycker det ser ut som fullt möjligt att spåret gick till vänster och att det är en stensättning. Är det mellan Eddavägen och Svalnäs så hade den sträckan ju varit nedlagd och uppriven i över 30 år när bilden togs, så om det blivit lite igenvuxet till vänster så säger det inte så mycket om hur bred den ursprungliga banvallen var.

Men vi har inte mycket att gå på, så båda hållningarna blir väl mer eller mindre spekulationer.

Det är ju bara en knapp meter från stenkanten som marken är horisontell. Sedan sluttar den nedåt åt vänster. Det ser man på att skuggorna bryts längs en linje parallell med kanten. Det kan inte ha gått något spår där, men det stämmer ju bra med det som står tidigare i tråden att hållplatsen låg på en bank. Bilden är kraftigt överexponerad, så att man ser en ljus fläck till höger säger ingenting.


Hela tråden: