Björn Alnebos Roslagsb.bilder – del 24. Stensättning -- här! (Bana)

av Ulf Pålsson, Friday, June 10, 2022, 09:14 (685 dagar sedan) @ John T

---

[image]
F.d. Svalnäs stn ca 1970. Eller har jag fel? Fanns det så här mycket kvar av plattformen där så sent som 1970? När jag var där första gången 1992 fanns det ingenting kvar av den plattformen. Var skulle bilden annars vara tagen om inte vid Svalnäs?


Jag tycker inte att bilden stämmer med platsen för Svalnäs hållplats/station. Den låg uppe på en bank, som är mycket tydlig än i dag, 90 år efter banans nedläggning till Svalnäs. Och jag minns ingen plattformskant från mitt första besök vid Svalnäs i början av 1970-talet. Men, å andra sidan och som du säger, var skulle det annars kunna vara.


---

Vad är det som syns i höger bildkant? Jag tycker det ser ut som en berghäll - och i så fall kan det ju inte gått ett spår där. Om det är en berghäll så skulle jag föreslå att det det är ett stensatt dike, troligen i skärningen mellan Eddavägen och Vikingavägen. I så fall kanske stensättningen finns kvar än idag?


För min del tycker jag att det definitivt ser ut att vara en stensättning i kanten av banvallsdiket. Sådana var inte helt ovanliga här och var på Roslagsbanenätet.

Eftersom jag för tillfället vistas i ett av radhusen alldeles i närheten, har jag haft möjlighet att ta en morgonpromenad och inspektera lämningarna efter sträcka (Eddavägen)--Svalnäs.

Jag är tämligen övertygad om att Björn A:s foto är vid en punkt som jag har markerat på kartan här: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=674839&n=6590697&z=12&m... . Det är alltså ett litet stycke söder om banans ändpunkt Svalnäs.

På banvallens västra sida går det där ett grunt och nu delvis igenfyllt dike som har en stenkant mot banvallen. Stenkanten är visserligen nu täckt av mossa, men med bara lite lyftande och grävande kan man få fram den. Jag har förgäves letat efter de två björkarna på Björns foto, men jag misstänker att de togs bort när kommunen iordningställde banvallen till den gång- och cykelväg som nu finns där (vilket skedde, tror jag, på 1980- eller 1990-talet).

Lite kul är det, tycker jag, att den f.d. banan från och med norra hälften av Eddavägens station ända fram till Svalnäs fortfarande utgör fastigheten 2:339. Banan till Svalnäs lades ju ner för 90 år sedan, efter att ha existerat i bara 20 år.

Den kvarglömda kontaktledningsstolpen, som finns på en annan av Björns bilder, står där Svalnäs kyrkväg korsar fastigheten 2:67.
/up


Hela tråden: