Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan (Järnväg allmänt)

av tobbe, Thursday, June 16, 2022, 15:25 (674 dagar sedan) @ lars moberg

Ja, där har man varit några ggr under 1970-talet och 1980-talets första hälft. Det var inte lätt att hitta vägen dit då det inte var skyltat Ravenjaur vid riksvägen. Första gången så letade vi febrilt efter en väg mot just Ravenjaur, jag tror vi for fram o tillbaka flera gånger första gången och när vi nästan höll på att ge upp så körde vi tillbaka mot Arvidsjaur och vände efter ett par km och kom upp på en höjd strax innan det bar utför och i fjärran kunde vi se skymten av lokhuset på avstånd och när vi sett det så letade vi efter en väg till höger. Det fanns en enskild väg märkt "Bäcklund" som vi körde in på och efter ca en km så passerade vi en obevakad järnvägsövergång och strax efter denna fanns en väldigt skymd o gammal vägskylt märkt Ravenjaur. Därefter kom vi då fram till målet, den lilla hållplatsbyggnaden på en liten grusplan med skylten"Ravenjaur" och till höger om denna stod "ladan" med sitt stickspår men inga lok ute. Lugnt o tyst i omgivningen skall nämnas o inga hus eller gårdar i närområdet kunde skönjas. Kan nämna att jag höll på att bli omkullsprungen av en ren när jag klivit ur bilen som kom som en "raket" runt hörnet på hållplatsbyggnaden. Vid senare besök hade loken kommit ut ur "ladan" som då kunde fotograferas. Vem tog hand om lokhuset efter att loken försvann? Någon museiförening eller revs det helt sonika och transporterades bort. Måste ha varit ETT av de större beredskapslokhusen, eller? Härliga minnen från platsen i ödemarken med utförsbacken och den raka linjen söderut mot Arvidsjaur kan tilläggas.;-) ;-) ;-)
tobbe


Hela tråden: