Litet om Fölet och dess gelikar (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren @, Bredäng, torsdag, juni 16, 2022, 16:38 (17 dagar sedan)

Fölet är ett trevligt lok, ännu trevligare är ju att det är bevarat.
Men så ovanligt var det inte med lok med stående ångpannor, många tillverkare gjorde sådana.

I Sverige hade vi några stycken:
fyra tillverkade av Alex Chaplin i Glasgow:
- Sandarne AB "Tomten" & "Nisse", AC 1554/1873 resp 1657/1874. Urspr A Malcolm & Co Hull (agenter)
- Helsingborg hamn "Fölet", AC 1643/1873. Urspr Bridgewaters Trusters mfl och senare via agenturfirman Wimshurst, Hollick & Co sålt till Sverige
- Korsnäs såg AB, AC 1890/1876.
Det tre första var av 15hk-typ medan Korsnäsloket var ev 9hk-typ.
Alexande Chaplin levererade totalt 134 lok med vertikal panna under åren 1860-1899.

två från John Cockerill i Seraing (Belgien):
- SJ N/Qn 173 "Stadsgården", Cockerill 906/1874
- SJ N/Qn 174 "Skeppsbron", Cockerill 919/1874

två från AB Atlas:
- UWHJ "Svalan" Atlas (1)/1880
- Bläse kalkbruk, Atlas 30/1895
Dessutom levererade Atlas ångspårvsgnar system Rowan med stående ångpanna.
Och så har väl båda ångvagnarna från HNJ resp DONJ Majorn stående ångpanna, båda av Atlas tillverkning.

Sedan fanns ju ett antal lok bestående av maskinboggier från ångvagnar, ett av dem var fd SJ VKBk 503 (ex SHJ 9), ursprungligen en ångvagn byggd av Borsig 1886 (tvno 4201).
NOHAB levererade ett antal maskinboggier som användes till ångvagnskorgar av annan tillverkning, bl.a Atlas. Några blev lok ett tag.

Fanns det fler jag missat?

För ytterligare läsning rekommenderas Rowland AS Abbot's Vertical Boiler Locomotives. Men de handlar ju bara om de britisktillverkade varianterna...


Hela tråden:

 

powered by my little forum