Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Thursday, June 16, 2022, 22:10 (173 dagar sedan) @ Henrik H

Hej Conny
Du får ursäkta en okunnig, men hur går en torrluft konservering till egentligen.
Jag menar det är väl rätt omöjligt att få plasttältet helt tätt, så fuktig luft måste väl smyga sig in

Mvh Henrik

Metoden med torrluft konservering är gammal och användes bl.a i Flottan.
På SJ användes den på prov från mitten av 60 talet. C:a 1970 beslutades att använda den i full skala.
Effektiva torrluftaggregat med hygrostat som automatiskt slogs på och av för att få en jämn och lagom luftfuktighet.
Tjock plast var utrullade på spåret och efter att loket / loken kördes in svetsades plasten till ett slutet tält. Endast öppning för slangar och special dörr för personal som skulle göra inspektion.
Jämfört med tidigare konserverings metoder var metoden mycket effektiv. Något yttre rostskyddsmedel behövdes inte längre. Ej heller avfuktnings medel (gel påsar) som tidigare använts och som blev förverkade efter några månader.
Loken kunde vara uppkopplade och därmed snabbt kunna tas i drift. initialt var loken även fyllda med kol vid torrluftkonserveringen.
En lokstations chef berättade att han fick order att ombesörja en provkörning från uppställningsplatsen i lokhuset inom några timmar. Loket var redan fyllt med kol. utbaxning, vattenfyllning och en snabb påeldning innebar att man kunde köra ensamt lok efter några timmar efter ordern till Tomteboda där ett godståg väntade......

[image]


Hela tråden: