S1 1910 (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Friday, June 17, 2022, 23:36 (672 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[img]images/uploaded/2022061714193462ac8d76908aa.jpg[/img]


Och här är samma lok under uppehåll med fjgt 5551 (Malmö-Ystad) i Oxie 23/8 1962. Jag hade nöjet att få följa med på loket.
[img]images/uploaded/2022061717195562acb7bbb587c.jpg[/img]

Trevliga bilder och med typisk konservering från Borås där allt blev rostskyddsbehandlat. Kanske även armatur och ytor i hytt
Loket blev beredskapslok 1963 och utgick från huvudverkstaden i Borås 1963-04 efter erhållen beredskaps reparation.
Blev först uppställd i Strömsnäsbruk men flyttades norrut ca 1965. blev initialt uppställd i Nyköping men flyttades senare runt till bl.a Mantorp och Katrineholm. Stod även en längre tid i Norrköping där bilden är ifrån.
Transport till Kalmar för skrotning 1974-12 där det skrotades 1975-01.

finns en uppgift att 5:e och 6:e distriktet avsåg att provköra S1 lok i den stora årliga provkörningen 1969. Ett annat S1 lok i Katrineholm klarade ej provtryckningen och skickades omgående till Östersund för förnyad beredskapsrevision som inkluderade tubbyte.
M.a.o ingen provkörning av S1 lok i den årliga provkörningen 1969.
Huruvida 1910 var en kandidat för provkörningen är oklart men uppställningen i Norrköping sammanfaller ungefär med tidpunkten för provkörningen. 1910 flyttades från Norrköping februari 1970 till inomhusplats inom distriktet.
Bilden är den klassiska leveransfotot från Järnvägsmuseet - Nybergska saml / Digitalt museum. Visar randningen som tycks ha försvunnit tidigt.
[img]images/uploaded/2022061721313862acf2bacea71.jpg[/img]


Hela tråden: