Avvecklingen (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk @, lördag, juni 18, 2022, 15:07 (15 dagar sedan) @ Henrik H

Hej igen Conny
Varför hade Sj, Banverket, TRV så bråttom att tömma o riva dessa
Skjul. Loken stod väldigt säkra därinne , dvs då hade andra intressenter haft längre tid på sig
Att fundera om önskade ett lok eller reservdelar, nu är allt skrotat även reservdelarna lite synd så kan man tycka
Mvh Henrik

1990-05-29 (över 32 år sedan) fattades det formella beslutet av generaldirektören att slopa alla beredskapsånglok. Behovet av att spara lokhus (som hade haft ånglok uppställda) var minimalt från berörda myndigheter och operatörer för sina verksamheter.
Järnvägsmuseet gavs i uppdrag att hålla i avvecklingen. Det dröjde iof ett par år innan långsiktiga rutiner skapades för dom lok som fördelats till föreningar.

Man kan säga att en formell avvecklingsplan saknades första åren både på gott och ont. Detta gav utrymme för föreningar att införskaffa lok man själv önskade samt införskaffa reservdelar samt övertaliga lokhus. En majoritet av dom 147 f.d beredskapslok blev bevarade.
Andra intressenter gavs möjlighet att köpa ånglok under flera årtionden. Ett antal ånglok som bedömdes vara i gott skick fick stå kvar i Grängesberg i c:a 20 år innan dom sista såldes eller skrotades.
IBAB har även avvecklat sina ånglok som införskaffades vid avvecklingen.
Ett par föreningar har sålt vidare sina f.d beredskapslok till privat personer.

Att låta ångloken stå kvar hade inte varit ett alternativ. plundring av metaller från loken förekom. Det är en illusion att tro att loken stod säkra. Loken stod / står mer säkra hos sina ägare. Med så många bevarade lok av 4 olika typer, är reservdelsfrågan tryggad för många generationer.
Järnvägsmuseet och flertalet föreningar kan även skydda loken med t.ex inhägnader och inomhus förvaring.


Hela tråden:

 

powered by my little forum