Regementen med spåranslutning, fanns någon princip? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Sunday, June 19, 2022, 03:03 (649 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Även I11 i Växjö hade spåranslutning, utan att kolla hette lastplatsen mellan Växjö och Räppe Regementspåret, Rspå.


Där lär dessutom även ha anlagts 600 m-spår. Växjös fjärde spårvidd. :-)


Anlades som decauvillespår för transport av byggmateriel till kasernbyggena för I 11 som var klara i November 1919.
Så någon tid där hade Växjö fyra spårvidder.


Skall man räkna olika trallespår mm. så kommer det att bli väldigt många platser i världen som har eller någon gång har haft fler än två spårvidder. Och då är väl nästa steg att räkna spårgående lyftkranar, traverser etc. Bara där jag bor (som på goda grunder kan anses aldrig haft järnväg) kommer då upp i två spårvidder: en på ett kort trallespår utan växlar på sågen, och en för den rörliga pappälgen på skjutbanan.

För mervän två finns ju och har funnits rätt många med tre ,spårvidder, La Tour de Carol, Irun, Hendaye, Montreaux, Jenbach,
Barcelona hamn (som har växlar med tre soårvidder) , Bangalore Indien och minst två stationer i Australien.
Dannemora hade också tre spårvidder inklusive 600mm för gruvan och alla tre fanns på ytan vilket jag själv sett.
Men det var alltså en period med 4 spårvidder i Växjö.
Och decauvillespåret i Växjö var ju faktiskt en riktig järnväg om än utan koncession för allmän trafik..
Traverser och lyftkranar kan vi nog lämna därhän.

Men för spårvidders mångfald så kan kanske LKAB nämnas som haft vad jag kan räkna till 6 spårvidder men inte på samma plats och samma tid nämligen 600,750,891,900,1000 och 1435.


Hela tråden: