Olycka i Lerum för 40 år sedan (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Göran Kannerby, Sunday, June 19, 2022, 10:20 (671 dagar sedan) @ tobbe

Det var tåg IC 129 mot Göteborg som frontade med ett tåg som kom från Strömstad via Göteborg. Minns ej detta tågs nummer (142??) men det var ett s.k. mellantåg emellan 140 o 144.
Det tåget bestod av 4 vagnar för jag hade själv detta tåg 2 dagar innan. Det var en tågmästarkollega från Cst som omkom i detta norrgående tågsätt. Kollegan (Tbfh)i 129 träffade jag på morgonen denna dag i vårt orderrum på Cst då jag ankommit från Falun efter en överliggning därstädes och han o dennes 2:e man klarade sig hyfsat då de befann sig i tjänstekupèn vid tillfället. När jag senare på eftermiddagen hörde om olyckan på radion blev jag något skakad för jag visste med största säkerhet att kollegan i norrgående tåg borde hunnit fram till första vagnens främre del vid ankomsten i Lerum då detta mellantåg ofta var glest besatt.
tobbe

I 1987 års olycka var ytterligare en tbfh inblandad, passåkande i loket inser han snabbt vad som är på väg att hända och kastar sig ut i en hastighet över 100 km/h. Om jag inte minns fel klarade han sig med en brutan arm.


Hela tråden: