Regementen med spåranslutning, fanns någon princip? (Järnväg allmänt)

av Harald ⌂ @, Göteborg, måndag, juni 20, 2022, 10:13 (6 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Någon som vågar gissa?


Pilsen?
/TKO


Tänkte mer på hur många och vilka spårvidder som finns i den där kontraptionen.


Jag gissar på tre. De båda inre rälerna 1000 mm, inre vänsterrälen och yttre högerrälen 1435 mm, yttre vänsterrälen och inre högerrälen 1524 mm. Så skulle man förstås kunna få 1959 mm med de båda yttre rälerna men några sådana vagnar finns väl inte. Längre bort kan man också se hur det fungerar. 1435 mm är de båda rälerna som går rakt igenom. 1000 mm är de båda innersta rälerna och 1524 mm är den inre vänsterrälen och den yttersta högerrälen.


Lite roligt att i början är det två växlar med fullständiga tunganordningar men i spårviddssorteraren på slutet festar man loss rejält med moträler och flänsbärande korsningar, den verkar vara utan rörliga delar.

I växlarna ska ju fordon med samma spårvidd kunna gå olika vägar, men i spårviddsorteraren är det fordonets spårvidd som bestämmer vart det ska. Eftersom varje spårvidd har en räl som bara den använder kan man styra med moträler. Flänsbärande korsningar ser det ut att vara i växlarna också. Spårvagnar kan ha ganska smala hjulringar.


Hela tråden:

 

powered by my little forum