Regementen med spåranslutning, fanns någon princip? (Järnväg allmänt)

av Harald ⌂ @, Göteborg, måndag, juni 20, 2022, 10:57 (6 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det fanns normalspår från Sävenäs in till SKF, så deras 600-mm-nät hade kontakt. 1250-mm-banan hade förstås kontakt med hamnbanan medan denna byggdes men lades väl ned när den var färdig. Röseredsspåret gick på viadukt över BJ till en lastbrygga vid älven, så där var det ingen kontakt.

Trollhättan kan f.ö. ståta med fem spårvidder varav en dock för ett isolerat nät. Där fanns ju BJ med 1435 mm och TNJ med 891 mm. Nohab hade ett tag såväl 600, 1435 som 1524 mm. Det fanns också ett 600-mm-nät vid en industri på Stallbacka som även hade anslutning till BJ. Slutligen hade Trollhättans kommun ett 750-mm-nät i avlopstunnalr under byggnad.


Hela tråden:

 

powered by my little forum