Postkupe 256 1968-70 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Göran Kannerby @, måndag, juni 20, 2022, 15:04 (6 dagar sedan) @ Besc

I boken om HNJ ifrån 1984 finns en artikel om järnvägspostverksamheten på denna järnväg. Efter vad jag läst mig till och förstått skede en förändring i såväl järnvägens tidtabeller som postens verksamhet i maj 1968. Då infördes postnummer och dagpostkupeerna försvann. För fd HNJs del var det kupé 55 mellan Halmstad och Nässjö och tvärtom som lades ner. Emellertid nämns en sak i artikeln som gör mig en aning förbryllad. Mellan åren 1968 - 70 fanns det en postkupe med nummer 256 mellan Landeryd och Nässjö. Denna gick alltså bara upp och inte ner igen och skall ha varit en omsorteringskupe. Mina frågor är då är det någon som vet i vilket tåg den gick? Vad innebär omsorteringskupe.? Slutligen det verkar ”lite eljest” att den bara gick en väg det borde väl ha ställt till en del problem med personal och logistik?


Jo förändringen iom att tågplan 168 togs ibruk var omfattande både på spår och inom posten. Benämndes då som en av de mest omfattande och datumet för ibruktagandet var 12 maj 1968.
Inom järnvägen försvann många postkupeer, lokala persontåg och indragna stationer och hållplatser. Andra kan säkert fylla på.
Jag steg på ett T43-draget tåg i Landeryd i juli 1969 och åkte till Värnamo. Tåget hade en personvagn, en Bo9bu (enbart kupéer) och sex andra vagnar, resgods, ilgods samt en bemannad postkupe. Förmodligen är det detta tåg som avses. Det var kvällståget från Halmstad till Nässjö jag reste med.

En gissning är att den i motsatt riktning var postförande utan omsortering. Posten var alltså sorterad och klar redan när vagnen lämnade Nässjö, men i motsatt riktning fanns behov av sortering under gång och då användes den som PKP.


Hela tråden:

 

powered by my little forum