Postkupe 256 1968-70 - PLI? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Lennart Petersen, Thursday, June 23, 2022, 04:43 (645 dagar sedan) @ Anders Jansson

Om någon har tillgång till "Inrikes postlägenheter (PLI)" för de aktuella åren bör det gå att reda ut omlopp etc.

En grov gissning är att vagnen gick Nässjö-Halmstad på morgonen. Då möjligen som Fack med bevakning (Fkmb) med låg bemanning för spridning av färdigsorterad post. Den återvände sedan på kvällen och även då möjligen som Fkmb på delsträckan Halmstad-Landeryd. Gissningsvis så anslöt personal som passåkt Nässjö-Landeryd varefter postlägenhetens form blev Postkupé (Pkp). Fanns det någon södergående förbindelse på fd HNJ som passar in på antagandet? Jag har en mycket osäker minnesbild av att DFo28 (60-talsvagn) användes i Pkp 256.

Vid den aktuella tiden fanns det några enkelriktade postkupéer. Ett närliggande exempel var Oskarshamn-Nässjö. Även personalturerna kunde vara udda. I Göteborg fanns en tur som allmänt kallades "Vänern runt". Den gick Göteborg-Kil-Hallsberg-Göteborg med tjänstgöring i tre olika postlägenheter.

Enligtbboken Järnvägsposten gick Pkp 256 Landeryd-Nässjö 1968-1970.
Kan inte se någon i motsatt riktning som då skulle haft ett udda nummer.
Från 1968 frångick man principen att en Pkp hade samma nummer i bägge riktningar och skildes åt med ett upp eller ned och de postkupéer som kom 68 hade samma nummer som tågnumret ( men man ändrade inte nummer när SJ bytte).
Tåget kan mycket väl ha utgått från Halmstad men organisatiriskt att betrakta som pkp från Landeryd.
I motriktning kan vagnen gått som Fkmb med färdiga kollin (från Nässjö Pt).
Många av de kupéer som kpm 68 varade bara några få år innan man organiserat om sorteringen. Kvarvarande användes bara för spridningssortering på brevområden.


Hela tråden: