Sista åren för Da1 212 och Da2 347 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Thursday, June 23, 2022, 11:21 (672 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Da1 212 tror jag att vi kan utesluta i detta sammanhanget baserat på följande:

Tendern fråntogs loket enligt orderskrivelse daterad 21 september 1927:
[img]images/uploaded/2022062309153162b42f3319fdd.jpg[/img]

Loket slopades enligt orderskrivelse daterad 23 november 1927. Samtidigt uppdrogs åt Förrådsbyrån att försälja det.
[img]images/uploaded/2022062309154762b42f43e1682.jpg[/img]
Skrivelsen från II distriktet den 14 augusti 1927 kan med lite tur innehålla svar på frågan gällande dragkraft i Karlsborgsbanan. Ämnet skall vara fordonsbehov vid distriktet kommande år.

Enligt en notering den 3 mars 1928 så skall loket ha varit reserverat för Järnvägsmuseet. Det kan ha rört sig om reservdelsplockning till Da2 347.
[img]images/uploaded/2022062309160762b42f57ccb5c.jpg[/img]

Enligt en notering såldes lok utan tender av Förrådsbyrån den 24 augusti 1929. Köpare framgår ej av notering men torde framgå av skrivelse från Förrådsbyrån samma datum. Sannolikt var köparen någon form av skrothandlare/järnbruk.
[img]images/uploaded/2022062309162462b42f68c1a88.jpg[/img]


Hela tråden: