Togsammensetningsplan Malmbanan 1970 (Järnväg allmänt)

av Anders Svensson, Friday, June 24, 2022, 16:47 (644 dagar sedan) @ Alex

Intressanta bilder på Karven. Jag har levt i uppfattningen att det var ett ganska kort persontåg med gamla 40 tals vagnar och många godsvagnar av varierande slag men bilderna säger något annat.

Även jag har haft samma uppfattning, men det tåg du tänker på fanns också - det var ett personförande godståg med någon enstaka personvagn som endast annonserades i lokala tidtabeller och i grafen och som gick från Narvik vid 6-tiden på morgonen och sniglade sig ner till Kiruna via många - och tidvis långa - stopp på vägen för att växla godsvagnar m m samt kom fram till Kiruna vid 12-tiden. Jag har åkt det en gång på 1970-talet från Riksgränsen, varifrån det gick vid 7-tiden och det var en upplevelse att åka med detta tåg! Det hade sedan en fristående fortsättning till Gällivare och vid framkomsten dit var det ett mäktigt långt tåg, bl a eftersom man tagit med sig ett gäng tomma timmervagnar från Kiruna. Tåget var så långt att alla andra tåg fick stanna för att möta tåget - när loket och de första vagnarna var på väg ut i bortersta växeln var det fortfarande vagnar på väg in i växeln på andra sidan bangården... //Anders


Hela tråden: