Kinavagnar från Belgien och O&K (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, June 26, 2022, 17:30 (660 dagar sedan) @ Qrt

Med anledning av den obesvarade frågan ovan:
Kinavagnar från Belgien och O&K
av Christer Fredriksson @, söndag 13 oktober 2013, 20:35 @ BD
Hur många Litt Ibr-vagnar inköptes till Sverige och när?

så tar jag mig friheten att komplettera(?)fakta i denna tråd med ett citat ur en annan tråd ursprungligen kallad "fråga" som berör Ibr vagnarna,.

Antaganden och förmodanden - Kina...? (Fordon: lok)
av Kjell Friberg @, onsdag 2 april 2014, 07:33 @ Kurt G Möller
150 vagnar tillverkade 1937 av belgiska Nivelles kom till SJ 1940. Vagnar kom också till GDG-banorna BJ och GDJ men dessa var ej aktuella för det urspårade tåget i Meråker varför jag ej specifierar dem närmare här.

Bilderna på protokollsidorna ovan är mycket informativa och betänkansvärda ur svensk synvinkel med hänsyn till att det är skrivet 1940. Mitt under brinnande krig.
I ett av styckena står det att Sverige ansträngde sig för att få 170 av de 400 tillverkade vagnarna av tysk typ OO- . Detta för att man hade ett trängande behov av vagnarna för malmtransporter i mellansverige.

Nu undrar jag:
I vilka omlopp/ på vilka sträckor och med vilken last från vem gick Ibr lådvagnarna i verkligheten i trafik?
Gick de i heltåg (hur många vagnar)?
Under vilken tid?
Fick de senare andra uppgifter och gick ensamma i blandade godståg ?
När kunde man se de sista i svensk trafik?

/Curt

Säkert är att bl a Ibr-vagnar användes för malmtransporter från gruvan i Håksberg. Enligt min far användes bl a nya 40 tons boggivagnar. Han fanns i Håksberg t o m nyåret 1942/43.


Hela tråden: