Vad presterade R 976? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, July 09, 2022, 01:59 (648 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Vad presterade R 976?
Vilken var totalvikten på vagnarna? Vad vägde koppelvagnarna inkl barlast?
Vilket är avståndet mellan kontaktledningsstolparna vid Kopparåsen? Tiden för sträckan mellan två stolpar var 15 sek.


Efter diverse utvikningar hit och dit (jo jag är medskyldig) har vi inte fått några prestandauppgifter. Nu var förmodligen inte avsikten med denna utflykt att ta fram sådana uppgifter - men lite intressant är det ju tycker även jag. Jag är absolut ingen expert på ånglok men någon imponerande prestation av R-loket har jag svårt att se...

/TKO

Det må vara din personliga uppfattning men jag har svårt se annat än att loket , ett över 100år gammalt museilok, kunde prestera precis vad det var byggt för . Och prestanda var väl att dra upp ett malmtåg till Vassijaure och det lyckades ju.
R-loket är lite kortfattat beskrivet i SJ 75ÅR från 1931 och där sägs att loket är byggt för att kunna ta 28 lastade malmvagnar med vikt 1300 ton och det var nästan exakt vad som nu var för handen.. Enligt skriften byggdes det för att kunna dra ett sådant tåg i 10-12 km/h i stigning
1:100 eller 10 o/oo och enligt reportage så höll man den hastigheten i backarna. Med dragkraft 18,8 t så bör det ju vara en normal prestation med 1300t i kroken.


Hela tråden: