Ånglokshjul - 120°-komplettering (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Sunday, July 10, 2022, 00:35 (654 dagar sedan) @ Danne J

Men om det är 120° och mittcylindern sitter vinklad i förhållande till yttercylindrarna då blir ångslagen lite haltande. Det har inget med avloppsrören att göra tycker jag.

Men sen har jag läst på lite och hittat följande.

I Eisenbahn Kuriers bok om 01.10 står så här.
"Bei vorwärtsfahrt eilt die rechte Kurbel der linken um 120°, die linke der inneren um 125° 42´40"voraus"

Vid körning framåt leder den högra veven den vänstra med 120°, den vänstra 125° 42´40" före den inre.

I boken om Br 44 står.
"Die rechte Kurbel eilt der inneren um 120°+10° 29´51", die innere Kurbel der linken um 120° -10° 29´51" entsprechend der Neigung det Innercylinders gegen die Waagerechte vor."

Den högra veven leder den inre med 120°+10° 29'51", den vänstras inre vev med 120° -10° 29'51" enligt den inre cylinderns lutning mot horisontalplanet.

/tell


Hela tråden: