Bilder - spårplan 1964 (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Wednesday, July 13, 2022, 00:30 (647 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Tunnelsektionsorder A102/1964 inför öppnandet av Tub 2 finns en spårplan över Liljeholmen (bil 1b). Där finns ett övergångsspår A327-327 där inkommande tåg på PF 4 (mot Fruängen/Örnsberg) kan vända och gå över till trafikspåret mot T-Centralen, Jag antar att det också kan användas för att nå F4 från Hornstull i högertrafik. Signalerna 328/330 verkar inte ge signalbild åt detta håll (signalerna mot Hornstull från PF3-4 är tvåskens). Samma vid infart på 'fel' spår där signalen (307) är tvåskens.
Detta spå verkar borta på spårplanerna från 1970-talet. Var detta en rest från byggtiden eller var det en sak som försvann av annan orsak. Det fanns väl ett liknande spår vid Hötorget (långa växeln eller något sådant) under tiden när tågen vände vid Hötorget (då kallad Kungsgatan).

För övrigt, fanns det någon diskussion om att övergå till högertrafik i T-banan? 1964 hade beslutet för vägarna fattats och som det blev fick linje 12 den litet märkliga principen med vänstertrafik inom Alvik men högertrafik i övrigt fån 1967.

En intressant sak är att linje 24 (Telefonplan/T-Centralen) gick med 7-vagnarståg, vilket med C4 innebär A mot B-ände för den udda vagnen. Nattrafiken (Fruängen/T-Centralen hette 02. Fanns det en motsvarande 01 på tub 1, t.ex Farsta-Hässelby?


Hela tråden: