Bilder - spårplan 1964 (Signaler/säkerhet)

av Mr H, Wednesday, July 13, 2022, 12:21 (624 dagar sedan) @ Harald

Det var standard länge på TUB2 att man körde 5 vg i linje 13 och 14 lördag och söndag.
Märkligt med detta udda tal. Borde förenklat logistiken, precis som du är inne på, avsevärt om de tillåtit sig 6 vg. Åtminstone första sommaren 1964 förekom 3 vg-tåg på linjerna 13 och 14 på lö-sö-morgnarna....med tågvakt! Senare på förmiddagen bytte man till längre tåg. Det var ett väldigt detaljspel med kopplingar byten etc på den här tiden och arbetskraften var ju billig samtidigt som man hade råkoll på belastningen. En annan värld än idag.

Fö förekom kopplingar åtminstone på em även vid Telefonplan vid den här tiden. En tm med rödflagga stoppade trafiktågen mot Fruängen på halva plf-längden till resenärernas "lycka". (Vi vet ju att den enda uppgången vid Telefonplan ligger i södra änden!). Sakta sakta kom kopplingsforan upp från uppställningsspåret för kopplingen. Man testade genomslaget i dörrmanövreringen som inte sällan krånglade. Det här tog givetvis en väldig tid fast kanske ändå inte lika tidsödande som spårvagnskopplingarna på Hägerstensvägen som man kanske jämförde det med.

Mr H


Hela tråden: