Höjd över havet - även i grafisk tdt (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, July 14, 2022, 09:04 (623 dagar sedan) @ PeO

Har lite mer än en vecka sedan åkt den Svenska motsvarigheten till den sista som numera är betydligt mera svåråkt än dom sträckorna i Alperna då det inte kör persontåg reguljärt där.

Med hjälp av dom gamla graferna kan jag se vad jag upplevt :-)

Först stigningen ut från Mellansel som ligger på 64 Möh och på dom nästa åtta kilometrarna upp till Anundsjö stiger det upp till 176 Möh , nästa tio kilometer stiger det upp till 215 Möh.
Sedan går det lite berg och dalbana i cirka 30 kilometer , ner till 156 Möh och sedan upp till 247 Möh .
Nu börjar den verkliga prövningen , när det efter Grönåsens station på 247 Möh dom närmaste sjutton kilometer sjunker ner till 82 Möh , och avslutas med Forsmo bron över Ångermanälven .
sedan kommer Formso station och där ansluter banan från Hoting sedan ut på en klipphylla där banan följer Ångermanälvens dalgång i ett par Kilometer på en klipphylla med en fantastisk utsikt , och efter Österås viker banan mot Väster fortfarande på en klipphylla och följer nu Faxälvens dalgång och precis där kan man skymta Sollefteå någon mil neråt dalgången och nu ser man också Ådalsbanan som kommer på klipphylla på den andar sidan dalgången upp ifrån just Sollefteå , dom två banorna följs åt några kilometer in till Långsele , och naturligtvis med en liten stigning upp till 104 Möh

Jag åkte efter Rc4 1149 och ett persontåg , och det är en speciell teknik och köra ner för dessa backar inbillar jag mig och kruxet inbillar jag mig är att bromsa taktiskt ,jag märker det främst genom ett par riktigt kraftiga bromsar ner för backen som kommer med jämna mellanrum
Jag är ju kraftigt imponerad över dom som tar godstågen ner här , dom Sk Ståltågen , Kopparpendlar, SCA pendlar , timmertåg och andra godståg .

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: