Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Thursday, July 14, 2022, 22:09 (624 dagar sedan) @ Mr H

Mitt minne av "lådan" var att den indikerade önskad tågväg söderut vid Liljeholmen som föraren gjorde vid Hornstull. Men den markerade med ental så linje 13 söderut markerade "3" medan linje 14 söderut markerade "4". Sedan fanns det ytterligare en siffra för Nybodahallen som jag glömt. Jag fick intrycket att lådan då (på 1970-talet) helt enkelt var en räknemaskin vilket gjorde att endast en siffra kunde anges. Sannolikt tillkom ytterligare en utrustning senare för att markera tågvägsval från T-Centralen norrut (Östermalmstorg).

Mvh
Mr H

Ja, det fanns en likadan "räknemaskin" för T-Centralen, båda syns på den här bilden. Som Gunnar skriver fanns det också två lamptablåer som också syns på bilden. Texten vid dessa var dock stationsförkortningar (FRÄ = Fruängen, NAH = Nybodahallen, etc). Normalt sett tittade ställverksvakten bara på lamptablåerna, det var först när det blivit tågkö så att flera tåg samtidigt befann sig mellan Hornstull och Liljeholmen som ställverksvakten använde remsan från "räknemaskinen".

Inte bara ändstationerna och Nybodahallen kunde indikeras utan även de viktigaste vändstationerna på vägen, d v s Telefonplan och Sätra.

Numera kommer informationen från skyltsystemet i st f för att föraren ska trycka på indikeringsknappar i Hornstull resp. T-Centralen. Hur denna information presenteras för ställverksvakten/trafikledaren idag vet jag dock inte.


Hela tråden: