Höjd över havet - även i grafisk tdt. "Schwellenhöhe" (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, July 14, 2022, 22:38 (624 dagar sedan) @ PeO

Som Gunnar skriver, intressant både för lokföraren och för turister.
Än mer i Schweiz, extremfallet Bernina Bahn, där man på femkvart färdas drygt 1800 meter i höjdled, huvudsakligen i 70 promille lutning, ett kort stycke 72, från Tirano upp till passet. Bästa utsikten i 180-graders-kurvan vid Bergün, där man kan se ner på nästan en timmas resväg. Offra gärna ett par semestertimmar på någon U-tubevideo med resan. En resa på våren kan dessutom ge tre årstider på två timmar, från vinter från St Moritz till Bergün, via vår i dalen, ner till sommaren i Tirano.


Är det så att du menar Alp Grüm när du skriver Bergün?


Givetvis.
Skammens rodnad sprider sig, över hela kroppen känns det som i värmen.

Höjdangivelserna kan i.o.f.s vara intressanta även i Bergün, på Albulabahn, men den banan har bara hälften så kraftig lutning, max 3,5 %.
Båda banorna är runt 63 km långa, men Albulabahn har mer tunnlar och kostade dubbelt så mycket att bygga som Berninna Bahn. Den längsta tunneln håller nu på att ersättas med en nybyggd.
Två timmar för 63 km låter mycket, men motsvarande landsväg är 41 km, beräknas till 2 tim 12 minuter restid.

En resa på båda banorna hägrar, ett längre stopp i just Bergün, med besök på Bahnmuseum Albula bör ingå. Ortsmuseum, Bibliothek und Modelleisenbahn, ett par hundra meter neråt byn vet jag inget om, men låter också intressant.

I Schweiz anges höjd över havet emellanåt med (schweizer)tysk noggrannhet med två decimaler. Dessutom anges att höjden avser "Schwellenhöhe", ordagrant "slipershöjd" d.v.s. Rälsens Undre Kant (RUK). Jag tror dock inte att man ens i Schweiz har kostat på sig att göra nya emaljskyltar efter att man t ex gjort höglyft eller annan justering av av spårprofilen.

I Schweiz höjden en stor betydelse t ex om man planerar en vandring mellan två stationer. Att vandra Bergün - Preda är t ex betydligt mer konditionskrävande än att vandra Preda - Bergün (men i gengäld snällare mot knäna). I Sverige är uppgiften i stort sett bara kuriosa för den resande allmänheten så jag tror bara man har importerat att skriva ut höjd över havet likaväl som som importerat arkitektur, teknik och andra idéer från de stora järnvägsländerna.


Hela tråden: