Bilder - linje 02 och andra nattlinjer (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Friday, July 15, 2022, 18:09 (623 dagar sedan) @ Harald


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.


/Gunnar


Fanns det då en nattlinje 13 Liljeholmen - Örnsberg, eller var det nattbuss Liljeholmen - Mälarhöjden?

Busslinje 132 gick Liljeholmen-Aspudden-Örnsberg som anslutande nattrafik.

Det står så i trafikordern om tunnelbanan, men man hade nog inte kommunicerat med Ytsektionen. Linje 16 hade haft nattrafik, så det hade ju varit konstigt om inte den ersättande busstrafiken hade fått det. Det hade ju också varit konstigt att ha två nattlinjer med byte vid Örnsberg. Enligt den här linjehistoriken gick 132 från början Liljeholmen-Bredäng och förlängdes 1964-12-05 till Sätra:
https://polki.se/onewebmedia/132webb.pdf

Men man kan ju tolka trafikordern som att 132 ersatte T-banan i nattrafik på sträckan Liljeholmen-Örnsberg. Längre än så gick ju inte T-banan då. Örnsberg-Mälarhöjden ersatte den spårvagn 16 vilket är en annan historia.


Hela tråden: