Höjd över havet - även i grafisk tdt (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Friday, July 15, 2022, 21:17 (649 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag har alltid inbillat mig att detta var till nytta för tkl, och framförallt då fjtkl när väl fjb införts. Är det uppför in mot en station/driftplats är det ju lämpligt att försöka undvika att ge tunga tåg "stopp" i infarten.


Det borde främst ha varit banprofilen i grafen som var till nytta för fjärrtågklarerarna, men jag har svårt att se värdet av de exakta höjduppgifterna för varje plats, i synnerhet när det gäller hållplatser.

Jag svarade på ditt "Jag antar att detta - i kombination med höjdprofilen som också fanns i grafen - kunde ge en grov bild av lutnings- och stigningsförhållanden. Men till vilken nytta för järnvägspersonalen?", dvs just på värdet av höjduppgifter i kombination med höjdprofil, men det är helt korrekt att det var profilen som blev det mest värdefulla.

Tilläggas kan att för en ånglokseldare bör det ha varit av värde att inte bara ha profilen utan främst de faktiska nivå-skillnaderna. Det var för dessa som eldningen behövde anpassas, plus möjligen för höjdpunkter mellan stationerna.


Hela tråden: