Smalspåriga personvagnar: SAJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Friday, July 15, 2022, 21:56 (650 dagar sedan) @ Johan O

Sommarvagnar
Redan under invigningsåret används sommarvagnar byggda på N-vagnar på banan. SAJ får redan år 1903 levererat 10 godsvagnar littera N från VABIS, men det är osäkert om någon av dessa får överbyggnad. Eventuellt är det istället inhyrda vagnar från antingen LSSJ eller KiLJ. Sommarvagnsredena är av samma typ som dessa banors vagnar, så oavsett om vagnarna på bilderna faktiskt tillhör SAJ kan man ändå misstänka att Lidköpingsbanorna är inblandade. Som vanligt finns det inga noteringar i varken styrelseprotokoll, VoV-rapporter eller årsberättelser några noteringar om sommarvagnar.

[image]
Trots att det finns ovanligt bra bilder på sommarvagnar vid SAJ har vi inte lyckats hitta någon där numren syns. Antingen är det berg ivägen…

[image]
…eller så står det folk ivägen.

Den övre bilden är tagen i Våmb år 1904. Som vi nämnt ovan driver man tillsammans med LSSJ godstrafik Skövde-Skara vilket förklarar de LSSJ-märkta vagnarna. Varför den främre personvagnen lutar kraftigt kan man däremot fundera över…

Den nedre bilden är tagen i Ljungstorp år 1906. Bilden är den enda där baksidan på DF 32 syns. Vagnen har som synes förutom fönstret i dörren även har ett extra fönster i väggfältet bredvid dörren. Även här kan man se en salig blandning av vagnar och märkningar: Från vänster syns som sagt SAJ DF 32, därefter två sommarvagnar, sedan LSSJ J 423 med en KiLJ-märkt presenning över sig och sist två LSSJ-märka G-finkor.

[image]
Denna bild tagen i Axvall någon gång under 1920-talet är lite intressant. I tåget går en CN-vagn som försetts med fönster. På de flesta andra banorna upphör sommarvagnstrafiken före första världskriget, men här på SAJ används vagnarna uppenbart betydligt längre än så.

Förutom sommarvagnar med riktiga väggar och tak har man sannolikt även vagnar för mer tillfälliga behov.

[image]
I SAJs avdelning i VoV-arkivet finns en lite unik ritning föreställande en lös överbyggnad med bänkar för N-vagnar.

[image]
SAJ lok 2 ”Axvall” i Varnhem, sannolikt den första trafiksommaren år 1904. Tåget består av nästan alla SAJs person- och resgodsvagnar samt 5 st CN-vagnar. Troligen skymtar några öppna vagnar med överbyggnad enligt ritningen ovan längst bak i tåget.

Vad som händer med vagnen/arna vid LSSJs övertagande har vi tyvärr inte lyckats lista ut, då ingen av SAJs 10 N-vagnar finns med i den fordonsförteckning över LSSJ som görs i samband med förstatligandet.

Fordonslista
[image]
Fordonslista för SAJ år 1903-1935.

Källor till uppgifterna härstammar främst från Riksarkivet, både från SAJs styrelseprotokoll men som vanligt även Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Några uppgifter är även tagna från Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift år 1926.

En liten förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor. Uppgifterna om sommarvagnarna är lite mer osäkra, som vi nämnt ovan vet vi till exempel inte om SAJ haft egna sommarvagnar eller om man hyrt från någon närliggande bana.

Eftersom det här inlägget slutar med att LSSJ tar över SAJ känns det rätt naturligt att fortsätta med just LSSJ nästa gång. Vi kommer därför att ta vid där vi slutade förra gången vi tittade på LSSJ, vid försäljningen av HLJ år 1902.

/Johan & Stefan
Bilder från Digitalt museum


Hela tråden: