Bilder - linje 02 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar D, Saturday, July 16, 2022, 09:45 (622 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nu är det 58 år sedan jag tog bilden vid Liljeholmen men jag vill ändå minnas att det var något "konstigt" som hände där. Skyltningen "Fruängen" och trafikbefälet som finns med kan tyda på det. Kan bilden visa ett vagnbyte som skulle ske med sista turen från Slussen kl 3.00 mot Fruängen? Detta skulle innebära att sista ingående turen mot Slussen redan hade avgått.

/Gunnar


Det låter långsökt. Tåget står ju med dörrarna öppna och tycks invänta bättre tider, på norrspår med handtagen utlagda för körning norrut.

Kan inte tåget helt enkelt vara felskyltat?

Trafikbefälets närvaro kan ju bero på någon form av enkelspårsdrift. Till exempel så kanske det här tåget står och inväntar mötande tåg som kommer på motspår norrifrån. Då var det säkert förseningar och det kan ju förklara att föraren glömde skylta om vid Fruängen.


Min tanke här var att tåget på bilden skulle via vändspår ta sig till trafikspåret söderut för att där invänta det inkommande felaktiga tåget som avgick Slussen kl 3.00. Jag vet förstås inte men har "alltid" haft på känn att bilden inte visar ordinarie avgång mot Slussen. Men den kanske gör det trots allt.

/Gunnar


Hela tråden: