SJ YP 900 i Spångenäs 1978 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Herbert Paalberg, Sunday, July 17, 2022, 18:15 (643 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Såhär i högsommartid kan det kanske passa bra att svalka av sig med en vinterbild? Min bild nedan tog jag 2 februari 1978 av YP 900 när den passerar Spångenäs i god fart som pt 2063 vid 13-tiden. Tåget hade gått från Växjö 09.42 och skulle vara framme i Västervik 13.45. YP 900 gör fortfarande god tjänst på samma linje men nu i TJF ägo.
[image]

Kan väl då komplettera att den var nära att skrotas 1982 när den och YP 888 krockade med ett stort nedfallet träd strax norr om Vö samma år och båda vagnarna fick omfattande skador längs sina sidor och kördes upp till Ör huvudverkstad där det konstaterades att det skulle bli för dyrt att reparera dom eftersom linjen Vö-Vk ändå skulle nedläggas i aug. 1984.
Då beslutade jag och Stig Svallhammar att köpa varsin vagn för egna pengar av SJ och för min del blev det YP 900 som kostade mig 1500:- för vagnen. Jag hade då goda kontakter med Malte Ljunggren som skrev boken Sveriges lokstationer han jobbade på Kalmar Verkstad vid denna tid och vi var gamla goda vänner i NJ där vi båda var medlemmar sedan många år. Vid kontakt med honom så frågade jag om han hade någon aning om det fortfarande fanns sidoplåtar till Y6/7 som Kalmar byggde på sin tid till SJ och han svarade att det fanns tillräckligt många plåtar så det skulle räcka till både 900/888. Sagt och gjort vi åkte ned till Kalmar från Västervik med bil och släpvagn och tömde förrådet med plåtarna och for hem till Vk där vi igångsatte ett omfattande renoveringsobjekt att återställa 900 till körbart skick vilket blev klart i början av år 1984 och fick den godkänd av SJ att återinsättas i ordinarie trafik fram till nedläggningen den 18 augusti 1984 och där jag körde det absolut sista tåget denna dag med bl.a YP 900 i det långa tågsettet. Då mitt intresse för dessa fordon är nära noll efter många års intensiv harvande på trefoten så skänkte jag 900 till TJF samtidigt som jag tillskrev Västerviks Kommun om ett litet bidrag till upprustningen och därifrån fick föreningen 1500:- till övrig upprustning av vagnen. YP 888 gick väl till Hagfors som museiföringsobjekt men blev visst kvar hos oss i TJF. Själv är jag bara intresserad av ångdrift och har så fortsatt med detta men i andra föreningar det fick räcka med 50 år i TJF mellan 1967-2017.
Palle i Vika. En liten notis i detta: Som kompensation för utlåningen av 900 till SJ de sista månaderna så skrevs ett litet kontrakt att TJF som motprestation skulle få erhålla YP 883 som gåva utan kostnad vilket också skedde. DS!;-)


Hela tråden: