Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Sista tåget (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Sunday, July 17, 2022, 19:55 (648 dagar sedan) @ Leif B


Jag tycket alltid att det vara kolossalt ologiskt att de linjer som gick exakt som på dagen bytte nummer till 01 resp 02, medan de linjer som var avkortade på natten behöll sina nummer (14, 19 (ev 11) behöll sina dagnummer. Dewt var väl f ö bara natt efter fredag och lördag som hade nattrafik till kl 02 (03?), på vardagar slutade väl trafiken kring midnatt. Rätt?


Innan man införde den nya trafikplanen den 18 oktober 1965 med enbemanning av korta tåg var heldagslinjerna på bana 1 11 Hässleby-Bagarmossen, 18 Åkeshov-Farsta och 19 Odenplan-Hagsätra. Därför hade nattlinjen Hässelby-Farsta ett eget nummer, från början 00 men efter tillkomsten av bana 2 01.
Sista tåg gick från Slussen 3:00 alla dagar.
Utdrag ur Turlista TUB 1 gällande fr o m 30.8. 1971 Måndagar-Fredagar:
[image]


Onekligen klockan 03!

Jag hade dock i huvudet att under min gymnasietid (sista åren på 70-talet) så slutade alla fester i lagom tid för att man skulle hinna ta sista tåget hem och att det var kl 02:00 från Slussen som gällde. Hittade en tidtabell från 1988 och då var det kl 02 som gällde (natt mot lördag och söndag).

(Måndag - fredag slutar trafiken ungefär vid midnatt, men med ordinarie daglinjer ända till slutet, t ex sista avgång från Slussen mot Fruängen kl 00:05 resp mot Norsborg kl 00:15.)

Så slutsatsen måste bli att nattlivet pågick en timme längre på 60-talet än på 70/80-talet. När kan man ha ändrat: i samband med oljekrisen 1973-74?

/funderar
Leif

PS När började nattbusstrafiken med 90-linjerna? Innan dess fanns det "personalvagnar" som även allmänheten fick medfölja i den mån de passade. De följde inte linjer i egentlig mening utan tider och sträckningar var anpassade för personalens specifika behov och inriktade helt på olika vagnhallar (buss och tunnelbana). Personalvagnarna skyltades med ett nummer i 900-serien men det var snarare ett turnummer (omloppsnummer), en viss tur kunde besöka olika delar av staden under nattens lopp medan en viss hållplats också kunde få besök av olika personalvagnar under natten men kanske på väg till olika platser. Alla dessa personalvagnar ersattes vid något tillfälle av ett nattnät med ringlinje 94 (i kvartstrafik) och anslutande linjer från olika torg och knutpunkter. Minns dock inte när den omställning skedde.

Jag tror att nattbusslinjeomläggningen var tidigt 80-tal. Kan varit samtidigt som alla bussområden fick nattbussar med 90-nummer. T.ex ändrades fd 195 till 165 någon gång då.


Hela tråden: