Bilder - linje 02 (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Sunday, July 17, 2022, 23:59 (647 dagar sedan) @ Harald

En gubbe med tre snören och två med två borde med senare titulatur var en över och två förste, men kanske var det annorlunda 1931. I Uppsala på 60-talet kallades de som var ute på stan för trafikförmän och trafikmästare var ett par överordnade gubbar på kontoret. Kanske var det något liknande i Stockholm 1931. I så fall så är väl den stående med tre snören trafikmästaren och de två sittande är överkuckurna.


Eller så är alltihopa lite lagom sammanblandat sådär som det kan bli ibland.


Den där bilden har man nog fått utan utförliga anteckningar och så har någon suttit och gissat utifrån otillräckliga kunskaper. Gissar namn på personer 1931 gör man väl däremot inte, utan det har nog funnits anteckningar.

Tillägg: Jag grunnade länge på hur bilden är tagen, men nu tror jag att jag har kommit på det. Vagnarna står i slingan och bilden är tagen mot NO så att husen man ser ligger vid Lidköpingsvägen med nummer 34 längst till höger. Tydligen fanns det trådbussledningar inne i slingan.

Det är inte så lätt ibland...
Vagnarna är skyltade Nockebybanan så då är väl Alvik en bra plats. Men den heter väl Brommadepån eller så, i Alvikshallen spelar man väl basket (am korgboll)...
378 slopades 1970 men 385 blev A30.
De har nog varit vid Brommahallen, Enskedehallen (1949-51 eller så), troligen Brännkyrkahallen ett tag och sedan tillbaka till Brommahallen. Med tillfälliga besök i Råsunda och Hammarby. Men kanske inte AGA för dessa individer, åtminstone inte som A24..


Hela tråden: