Högst/lägst belägna driftsplats? Nollnivå Kiruna.. Rättelser (Järnväg allmänt)

av Leif B, Monday, July 18, 2022, 12:27 (647 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Sveriges lägsta normalspår måste i alla fall vara i Kirunagruvans 1365-nivå, alltså 1365 m under nollnivån som ligger någonstans i närheten av markytan.


Nja, nollnivån ligger ca 230 m över markytan. Nivåerna räknas nämligen från Kirunavaras (numera bortsprängda) topp. Se skiss.

Det ser inte ut att vara 230 m som är bortsprängt utan mindre än 100 m.

Med "markytan" menar jag "markens nivå runt bergets fot", d v s strax över Loussajärvis vattenyta. Se "Railway till Narvik" på skissen och Lennarts kommentar nedan.

En gång gick malmtransporterna ut ut gruvan i Sjötunneln som låg på den nivån. Även material- och personaltransporter gick i Sjötunneln som hade normalspår och 600-700 V elektrifiering. Personaltransporterna gick då med begagnade spårvagnar från Gävle, Sundsvall och Göteborg.

Rättelse: spårvagnarna gick i den senare Liggväggstunneln som ersatte Sjötunneln. Denna låg dock på samma nivå (-230 m).

Malmlastning i Sjötunneln.

Rättad länk: Gävlespårvagn vid manskapshusen Haga utanför Sjötunneln. Just denna vagn överlevde åren i Kiruna och är nu under renovering i Malmköping.

Edit: 1365-nivån ligger nånstans runt 600 m under havsytan.


Det räcker nog för att blir det lägsta spåret i Sverige.


Nollnivån är den ursprungliga bergstoppen år 1900
Avvägning -230m är ungefär i ytnivå , något över Luossajärvi yta
Avvägning -740m är ha snivån
Och -1365m är alltså den huvudnivå som nu alltmer tas i bruk.
https://images.app.goo.gl/Uk1WQQrwLGCERcAW6

Denna nivå är i särklass djupast för svenska järnvägar (indistrijärnvägar) och är en av världens djupaste järnvägar , kanske rentav den allra djupaste. För några år sedan kom larm att det fanns mindre malm än väntat i den södra delen av malmkroppen men nya prospekteringar visar att det mer än väl kompenseras av andra delar och malmen håller dessutom bättre kvalitet ju djupare man kommer och nu räknar man med drift till åtminstone 2060. Nytt för -1365 är att gruvjärmvägen KUJ nu för första gången har normalspår.
Historiskt har LKAB använt spårvidderna 600,750,891,900,1000 och 1435
Med ångdrift,diesel,tryckluft och eldrift.


Spårvidderna 891 och 900 mm är väl samma sak med "gruvtoleranser". Raymond Hedman sa i alla fall att han frågat dem på LKAB som hade hand om järnvägen i KUJ (Kiruna Under Jorden), aktuellt då var väl 775 m-nivån, vilken spårvidd som gällde 891 eller 900 men inte fått något mycket tydligare svar än "smalspår". För hjulmåtten visade de en ritning från Roslagsbanan.

Fråga: har LKAB använt 750 mm i Kiruna eller bara på andra håll?


Hela tråden: