Högst/lägst belägna driftsplats? Nollnivå Kiruna.. Rättelser (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Monday, July 18, 2022, 18:36 (642 dagar sedan) @ Leif B

Sveriges lägsta normalspår måste i alla fall vara i Kirunagruvans 1365-nivå, alltså 1365 m under nollnivån som ligger någonstans i närheten av markytan.


Nja, nollnivån ligger ca 230 m över markytan. Nivåerna räknas nämligen från Kirunavaras (numera bortsprängda) topp. Se skiss.

Det ser inte ut att vara 230 m som är bortsprängt utan mindre än 100 m.


Med "markytan" menar jag "markens nivå runt bergets fot", d v s strax över Loussajärvis vattenyta. Se "Railway till Narvik" på skissen och Lennarts kommentar nedan.

En gång gick malmtransporterna ut ut gruvan i Sjötunneln som låg på den nivån. Även material- och personaltransporter gick i Sjötunneln som hade normalspår och 600-700 V elektrifiering. Personaltransporterna gick då med begagnade spårvagnar från Gävle, Sundsvall och Göteborg.

Rättelse: spårvagnarna gick i den senare Liggväggstunneln som ersatte Sjötunneln. Denna låg dock på samma nivå (-230 m).


Spårvidderna 891 och 900 mm är väl samma sak med "gruvtoleranser". Raymond Hedman sa i alla fall att han frågat dem på LKAB som hade hand om järnvägen i KUJ (Kiruna Under Jorden), aktuellt då var väl 775 m-nivån, vilken spårvidd som gällde 891 eller 900 men inte fått något mycket tydligare svar än "smalspår". För hjulmåtten visade de en ritning från Roslagsbanan.

Fråga: har LKAB använt 750 mm i Kiruna eller bara på andra håll?

LKAB har använt både 600mm och 750 i Kiruna.
I den lilla skriften ”industrijärnvägar i de lappländska malmfälten 1806-2014 ”
räknas ett rätt stort antal upp, inklusive sådana som byggts om från 600 till 750 och sådana som levererats som 750 och byggts om till 900.
Men det är mycket komplext med många lok och spårvidder.
891 och 900 är ju förstås mycket nära varandra men för LKAB så har de angetts som nominellt exakta spårvidder.
Spårvidder angivna för nivåer
-275. 900mm
-320 900mm
-420. 900mm
-540. 891mm
-775. 891mm
-1045 891mm
-1365 1435mm

LKAB och dess järnvägar är stort och mycket komplext och vore nog värt en ordentlig och väl genomarbetad bok, vem som nu är hågad att skriva. Utfört transportarbete är enormt , både i gruvorna och sedan utfrakt till hamn.
Minns ett brsäk i Falu gruva när guiden berättade om hur mycket malm som brutits genom århundradena och det slog mig: det är ju vad man bryter i Kiruna på ett år.


Hela tråden: