Högst/lägst belägna driftsplats? Varför 891 mm? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Monday, July 18, 2022, 23:02 (620 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Aha, men då fanns det således ingen anledning att byta från 900 till 891 mm? Ändå gjorde man det.


Det kan ju funnits 891mm material på närmare håll än 900mm.

Ja och det har förekommit att LKAB lånat in maskiner från Roslagsbanan så något vettigt skäl fanns det väl för det bytet.
Men nu är väl smalspår helt på itgång (eller helt finito) vartefter man fasar in nivå -1365. ( man började med att köra -1045 parallellt)
För den som orkar så:
https://www.svbergteknik.se/UserFiles/Archive/3407/1%20KUJ%201365%20-%20Ny%20huvudnivå%...

Men det är enorma dimensioner på gruvan, t.ex runt 900km väg i berget dimensionerat för lastbil eller buss , arbetarna åker buss ner till jobbet.
Återgår vi till KUJ så är det Sveriges i särklass djupaste järnväg, kanske rentav djupast i världen. Den slår El Teniente i Chile och den järväg som gick ner till Döda havet. på ca -400m u.h.
Och det finns väl rentav spår ännu lägre än -1365 för verkstäder och personallokaler finns på en ännu lägre nivå.


Hela tråden: