SJ YP 900 i Spångenäs 1978 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Fredrik Lundström, Wednesday, July 20, 2022, 08:23 (640 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det är märkligt att den där historien inte stämmer med samtida källor. Det är även konstigt att styrelsens verksamhetsberättelse för Tjustbygdens Järnvägsförening 1982 ger en annan version.


Visst är det märkligt enligt min åsikt, jag har ett kvitto på erlagt belopp 1.500:- avseende YP 900 i ett försök att förhindra en skrotning. Ska försöka leta upp det i mina samlingar men det är ju över 40 år sedan och jag har sedan en tid rensat ut en hel del av mitt arkiv bl.a c:a 3.500 diabilder från 1970-talet. Anledningen är att gubben börjar bli gammal och jag vill rensa ut allting så att mina efterlevande inte behöver bekymra sig över detta.
Om nu olyckan med tåg 2154 ägde rum 81.11.02 så vill jag minnas att det var min Växjökollega Bertil(skägget)Johansson som framförde tåget. Jag körde båda vagnarna några veckor innan i de ordinarie tågen på str. Vö-Vk enligt en titt i mina gamla anteckningsböcker. Så nu undrar jag vart mina insatta pengar tagit vägen, det var ju en hel del personer inblandade i räddningen.
Palle i Vika.:-(

De sex med Björn Karlsson (från Täby och inte samma Karlsson som skrivit inläggen ovan) i spetsen pröjsade in pengar för att rädda 888 och 900, var du en av dem? Ref till artikel i Rx nedan. Isåfall kanske de 1500 kronorna hamnade där?

Roslagsexpressen 1982 (okänt nummer)
”En grupp om sex privatpersoner med Björn Karlsson i spetsen, har på eget initiativ och för egna medel köpt in de båda smalspåriga YP-motorvagnarna 888 och 900 som sedan i höstas stått avställda vid SJ huvudverkstad i Örebro.”


Hela tråden: