Släpvagnsbromsar: Y6 vs Yp (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Överkörmästaren, Wednesday, July 20, 2022, 14:16 (640 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I 1995 års motor- och elektrolokhistorik kan vi på sida 76 läsa att en del av de nyaste vagnarna och en del äldre vagnar fick Runnvika-koppel från och med 1971 i samband med revision på verkstad.

Jag tror mig ha hört att kopplets tillförlitlighet inte var den bästa och att man hellre använde multipelkabeln.

Så var det väl även i Sverige; multipelkabel medfördes väl mer eller mindre undantagslöst som reserv.

Dock har jag fått för mig att även kablarnas tillförlitlighet var lite sådär, och att det var en av anledningarna till att man införde eldelarna på kopplen! Men det kan säkert expertisen här avgöra om jag är ute och cyklar totalt.

På spårvagnarna i Göteborg används ju dessa elkoppel alltjämt efter 60 år så helt kass kan de inte vara!


Hela tråden: