SJ YBo på 80-talet (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Karlsson, Wednesday, July 20, 2022, 22:50 (636 dagar sedan) @ Granis

Det tycks föreligga… interna skilda uppfattningar kring dessa fordon inom TJF. Typ. Men det kan vi lämna därhän, och i stället rikta in oss på frågeställningar jag förde fram i ett tidigare inlägg kring detta:

SJ skrotade alltså ett antal YBo-bussar i Västergötland och några till 1067 mm ombyggda d:o i Blekinge på 70-talet då förhoppningar om försäljningar till SL/ ”RB” och till Jordanien inte infriades. Och man räknade med att återstående smalspårig persontrafik -då bara i Småland- skulle upphöra tidigare än 1984, som det ju blev.

Därför avyttrade man så sent som 1982 (!) motorvagnarna YP 888 och YP 900 samt släpet UBFYP 1791 till (samma?) privatpersoner. Jag borde minnas detta utan stöd av varken ”Google” eller den analoga Rälsbussboken (SJK 92). Men….

YP 900 kom snabbt (typ) till TJF, medan de övriga fick ”mellanlanda” i Värmland och på NkLJ då de överläts (?) till ”Klarälvsbanans vänner” innan de hamnade åter i Småland (och även de till TJF) eftersom NkLJ var positiva till museitrafik -på andra banor än deras.

Och innan dess eller strax efter detta hade SJ bytt tillbaka ett par motorvagnar från SL/ ”RB”. Ingen långsiktig planering där inte….:-|


/ L G

Nu är själva frågan i frågeställningen en aning otydlig. Hur som helst så svängde pendeln en del på 1970-talet när det gäller tillgång och behov, främst i Småland.

För att börja norrut: RB/SL hade fler rälsbussfordon än de behövde. Nedläggning av Uppsala-Rimbo-Norrtälje med tillhörande trafikupplägg bidrog. De kunde som bekant "sälja" fordon till en inte helt okänd förening i Uppland och ändå ha fordon så dwt räckte och blev över. I början av 1980-talet fanns det flera rälsbussar kvar helt utan uppgift.

I Småland så var läget i början av 1970-talet ganska bra. Det blev inte direkt sämre av att trafiken på de båda kvarvarande sträckorna mellan Växjö och Hultsfred samt Hultsfred och Västervik slogs ihop 1975. Året efter hamnade alla kvarvarande fordon i Växjö för underhåll. Släpvagnsanvändningen försvann ungefär samtidigt och det fanns fem släp som inte användes, UBFYP 1791, 1793, 2125 och 2128 samt UBYP 2133. 1791 och 1793 användes i princip inte alls. 2125 och 2128 användes väldigt sporadiskt och 2133 så gott som inte alls förrän sommaren 1984. Släp fanns alltså i överskott, så att 1791, 2125 och 2128 kom att säljas är inte så konstigt.

Minst två rälsbussar skrotades på 1970-talet: 800 och 794. (Har inte någon litteratur tillgänglig och kan kolla om det var någon mer.) 801 var slopad men fick ersätta en annan vagn med större skador.

Problemen började egentligen 1981 när 888 och 900 fick svåra skador. Att köpa avställda vagnar från RB/SL som var billigare att få fart på var inte så långsökt. Minns jag rätt blev förfarandet samma när 804 brandskadades ett år senare.

YP 808, 881 och 886 kom till Småland 1982-1983, fortfarande fanns det färre rälsbussar än tio år tidigare och det räckte. Det räckte till och med efter att alla tåg började köras med dubbla rälsbussar av arbetsmiljöskäl.

1984 tillkom YP 883 och 897 för att klara resandeökningen den sista tiden efter nedläggningsbeslutet fram till nedläggningen 20 augusti.

Planeringen runt 1970 hade kunnat fungera för SJ om det inte blivit ett så stort fordonsbortfall på grund av olyckor.


Hela tråden: