Några inscanningar - - - -- Stockholm Ö (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Thursday, July 21, 2022, 10:59 (635 dagar sedan) @ Anders_W

Hjärtligt tack för att vi får tillgång till dessa intressanta dokument. För mig är särskilt ställverksinstruktionen från 1941 för Stockholms östra av största intresse. Jag hade förmånen att själv tjänstgöra som tågklarerare vid Stockholm Ö cirka 35-40 år senare.

Även om det hade gjorts en del ombyggnader i ställverket och på bangården mellan 1941 och 1976, känner jag igen det mesta. De ändringar som jag direkt kan identifiera var genomförda 1976 är:

1) Inre infartssignal B är ändrad
- från att utgöras av en "treskenare" som kunde visa 'en grön' till spår 7 och 'två gröna' till övriga tågvägar; den var kompletterad med en dvärgsignal Dv B som tillsammans med "stopp" i infartssignal B kunde ställas till "snett vänster" för att ta in tåg mot hinder i tågvägen
- till att utgöras av en "fyrskenare" som kunde visa antingen 'två gröna' (till alla tågvägar) eller 'tre gröna' för avkortad tågväg mot en tänd stopplykta.

Dessa ändringar genomfördes 1959.

2) Signaleringen på spår 6 och 7 är ändrad, framför allt som en följd av 1960 års nedläggning av spåret till Engelbrektsplan. Den tidigare inre infartssignalen C på spår 7 har ”vänts” och i stället blivit utfartssignal från spår 7 (varifrån tidigare ingen utfartstågväg mot Stocksund hade funnits). (Det förklarar den "ologiska" beteckningen 'C' på utfartssignalen från spår 7!) En infartstågväg till spår 6 har skapats, med en stopplykta för avkortad tågväg. Yttre utfartssignal F på spår 6 har slopats, liksom (förstås) den låga infartssignal K från Engelbrektsplan.

I samband med detta har spår 6 och 7 sidoförskjutits mot sydväst, och det sidospår som tidigare fanns mellan spår 5 och spår 6 har ersatts av ett sidospår vid ”berget” nordost om spår 7.

Dessa ändringar genomfördes (enligt tidtabellsboken del A) 1962.

3) Alla utfartssignaler är ändrade till att visa 'två gröna' i stället för 'en grön' eller 'grön blink'. (Ombyggnad till hastighetssignalering enligt 1959 års säo.) Försignalering av blocksignal H2 ordnades genom en lågt placerad fristående försignal.

Dessa ändringar genomfördes också 1962. (Försignalen för H2 tillkom dock eventuellt senare; detta har diskuterats tidigare här på forumet.)

4) ”Lokalställverket” som manövrerades av en tågvägsinspektör på godsbangården på tågklarerarens order och efter medgivande från "huvudställverket", det är slopat. Tågvägarna a2 från Stocksund nedspår till godsbangården och tågväg g från godsbangården till Stocksund uppspår har därmed försvunnit, liksom tågvägarna p och r med tillhörande infartssignal P (med försignal) respektive dvärgsignal Dv R, för normalspårstrafik från och till Albano.

Det är oklart för mig när detta skedde, men troligen kring 1970 (är det någon som vet mer om tidpunkten?).

= = = =
När jag tjänstgjorde på Stockholm Ö fanns det ingen ställverksinstruktion till hands, utan allt fick man lära sig via ”mun-till-mun-metoden” av sin handledare. Det är inte utan att en uppdaterad instruktion hade varit till stor nytta i knepiga fall.

Det finns mycket att säga om manövreringen av ställverket och hanteringen av rörelserna där, särskilt om hur växling hanterades (eller inte hanterades särskilt bra). Det får dock bli en annan gång – ställverksinstruktionen ger mig inspiration att skriva något om detta.

= = = = =
En särskild fråga som jag har undrat över (och grämt mig över att jag inte ställde till ”gubbarna” på tågx på 70-talet), den får sitt svar genom ställverksinstruktionen: Hur manövrerades den låga infartssignalen K från Engelbrektstplan?

Svaret ges i huvudställverkets förreglingstabell och genom avsaknad av uppgift i ställverksinstruktionen, och svaret blir: Inte alls. Den hade inget manöverorgan, utan den visade automatiskt körsignal när den yttersta (fjäder-)växeln slöt i läge till spår 6. ’En grön’ visades när spårledningen på spår 6 var fri, och ’grön blink’ visades när den var belagd. ”Stopp” visades bara om växeln inte slöt. Det var alltså egentligen bara en växellägessignal med tillägg för ”varsamhet” vid belagt spår. Man kan konstatera att ”spårvägstrafikeringen” av spåret Engelbrektsplan - (Stockholms östra) i realiteten fortsatte in på spår 6 på Stockholm Ö.

= = = = =
Intressant är det att jämföra med ritningar på www.ekeving.se, uppdaterade efter 1962 års ändringar.
/up


Hela tråden: