Ombyggnad från plattjärnslagergaffel till plåt dito. (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Thursday, July 21, 2022, 20:17 (617 dagar sedan) @ Rubensgården

Lagergafflarnas historia är inte skriven än. Så jag gör ett första försök..

Från början var det enkla plattjärnslagergafflar, se vagnläran 1912, som visar "smala" sådana. Tell har nyligen här på forumet visat "breda" sådana, så det avstår jag ifrån.

De "smala" var de första. Med stigande vagnvikter, vagnslaster och hastigheter insåg man att de inte dög, så från ca 1890 i Preussen och från 1898 i Sverige infördes de "breda".

I Preussen infördes från 1906 (tror jag) lagergafflar av pressad plåt. De kom litet pö om pö, allteftersom det gjordes nya vagnsritningar. Dessa lagergafflar av pressad plåt infördes av SJ från 1912 (tror jag) med de då nya vagnstyperna. De finns också i vagnläran 1912. Jag antar att de är identiska med de preussiska.

I Tyskland infördes från 1928 nya lagergafflar, som inte var lika "spetsiga" - för att nedtill ge plats för TVÅ bultar på varje gaffelhalva.

SJ fortsatte till ca 1940 med de "spetsiga" lagergafflarna, innan man övergick till "tyska" lagergafflar med två bultpar nedtill.

Men någon på SJ "skämdes" tydligen över de nu gammalmodiga lagergafflarna med endast ett bultpar nedtill - så SJ började svetsa på en plåtbit längst ner på varje gaffelhalva, som man borrade ett hål i - och, voila, hade man "moderna" lagergafflar med två bultpar nedtill.

Så fortsatte det i Sverige tills UIC:s lagergafflar infördes. De är inte längre pressade, utan utförs plana i fjäderstål, så att de något kan fjädra sidledes.

Oavsett så har det alltid varit "mellanlägg" mellan långbalkarna och lagergafflarna! Även UIC:s lagergafflar, alltså!

Taxam för ändringar och tillägg!

Berra


Hela tråden: