Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum". (Forumet)

av Arne, Wednesday, March 25, 2009, 13:50 (5482 dagar sedan) @ morrgan

Då jag tillhör detta forums pionjärer, jag skrev faktiskt det första inlägget utanför redaktionen så jag tar mig friheten att framföra några skrivna och oskrivna regler om detta forum.
Varför jag gör detta är att inte vi och det ’Järnvägshistoriska Forumet’ skall drabbas av samma öde som vår kollega ’Postvagnen’ , att vi får för mycket trafik och blir utkörda från hotellet.

1. Vi har i forumet en god och vänlig ton till varandra.
2. Vi har inte registreringstvång men: Det är meningen att man skall veta eller lista ut vem som skriver inlägg även om signatur brukas. Det förekommer fantasinamn men vår trafikledning håller koll på fantasinamnens IP-adresser så ibland så städas det. (Många fantasinamn har faktiskt haft samma IP-adress.) Vi alla i detta forum skall kunna se varandra i ögonen utan att skämmas.
3. När man gör inlägg i forumet har man något att tillföra i ämnet, man tigger inte beröm det förtjänar man, eller bara håller med föregående skribent.
4. Det är inte heller vanligt med gissningstävlingar, utan har man en intressant bild man inte vet något om publicerar man den och kan få hjälp.
5. Om man publicerar något från ’idag’ så skall det ha en direkt koppling till något historiskt i samma tråd.

Kan man hålla sig till ovanstående relativt enkla regler så blir inte trådarna för långa och risken för överbelastning minskar. Detta speciellt nu kanske när vi nu kanske får många nya läsare och skribenter i rådande läge på ’marknaden’.
morrgan

Bra formulerade synpunkter/regler om livet här på forumet. Men vad betyder egentligen "[i]...direkt koppling till något historiskt i samma tråd[/i]" som det står i punkt 5 i Morrgans inlägg? När Järnvägshistoriskt Forum startade en gång på det gamla forumet hos Parsimony ställdes frågan om vad det är som anses vara järnvägshistoriskt och svaret blev svävande.

Vad är definitionen - om en sådan finns - på vad som ska anses tillräckligt gammalt för att få diskuteras? Är det bara sådant som är mer än femtio år gammalt? Eller räcker det med tio år? När det gäller den tekniska utvecklingen i samhället - och då även i järnvägsvärlden - så går allt så snabbt så det som hände igår faktiskt ofta är "[i]historiskt[/i]".

Därför vore det roligt att höra om det finns några synpunkter på vad som är för ungt att diskuteras här i den historiska vagnen? Eller är det OK att diskutera om inte det som hände just i förra veckan så kanske i alla fall förra året på de svenska spåren? :-)


Hela tråden: