Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Nattbusslinjer (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Friday, July 22, 2022, 15:37 (643 dagar sedan) @ Harald

Nattbusslinjer som ersatte spårvagnslinjer med nummer i 90-serien infördes första gången 1938-09-01. Det var ju då man började planera nedläggning av spårvägen i innerstaden. Sedan kom världshändelserna i vägen och nattrafik med spårvagn återkom 1939-09-09. Så tog man nya tag 1955-11-17. Då var dock 90-serien upptagen av ytterstadslinjer med trådbuss, så nattlinjerna fick nummer i 100-serien. Både på 30-talet och nu var entalssiffran densamma som den ersatta spårvägslinjen (linje 10 blev 90 resp. 100). Vid högertrafiksomläggningen hade man befriat sig från trådbussarna, så då kunde nattlinjerna återfå 90-serien. Sedan vet jag inte vad som hände för 1971 flyttade jag från Stockholm. De här nattlinjerna var inte i stället för personalvagnar, för sådana fanns också. Att döma av historiken för linje 92 hände något 1993-08-16, så kanske var det då man drog in personalvagnarna.
Fler linjehistoriker att grotta ned sig i finns här: https://polki.se/trafik/busslinjehistorik.html

Det är nog 1979-10-10 som den omläggning jag syftar på inträffade: "Personalvagnstrafiken ombildad till allmän nattrafik"

Nämns även här.

Men tydligen förkom det sådan omläggningar redan långt tidigare.


Hela tråden: