Tilldelningen av födelsenumren skedde tydligen länsvis (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Friday, July 22, 2022, 21:33 (615 dagar sedan) @ BD

Q

Det är inte bara populärt utan det ska vara så enligt lag, såvida det inte är obehövligt. Dock ingår inte dessa vid beräkningen av kontrollsiffran.

Inte en järnvägshistorisk, men väl historisk följdfråga:
- När infördes den lagen?

/TKO


Är också nyfiken på den lagen. Jag har frågat Region Värmland när nya personnummer infördes, och de visste inget. Har då också plustecknet upphört i de som haft personnr riktigt länge?


Tilläggsfråga.
1948 fick jag personnummer där de tre siffrorna efter bindestrecket var detsamma som min far fick samt en broder född i början på 1948 fick. Däremot en broder född 1943 fick ett helt annat nummer.
Tilldelningen av födelsenumren skedde tydligen länsvis och tydligen delvis familjevis. Vi bodde 1948 i Köping och de tre siffrorna indikerar var man bodde eller föddes när man tilldelades numret. Följaktligen har jag några gånger tillfrågats om jag är född i Västmanland. Förvåning har uppstått tills dess jag upplyst att tilldelningen av siffrorna skedde 1948 och ej beroende av var man var född utan var man då var bosatt

En liten precisering. De två första siffrorna efter strecket var geografiskt relaterade, den tredje var/är sedan ett ordningstal som dessutom är så beskaffat att män får udda siffra, kvinnor jämn. Det sistnämnda gäller fortfarande, men den strikta geografiska indelningen försvann på 1990-talet.

(min far bodde 1948 i Oskarshamn och fick därför 29 som inledande siffror, det har förekommit att han blivit tagen för född där)

Låst
823 visningar

Hela tråden: