Personnumrens historik (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Saturday, July 23, 2022, 18:05 (640 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Vi är väääldigt lååångt från UIC-nummer... Men, kontrollsiffran i slutet fungerar ju likadant...
1947 bodde jag i Boden. Jag är även född (några år tidigare) i Boden. Min far var född i Luleå, men bodde då i Boden. Jag har ett födelsenummer 89X (X:et avser en udda siffra, eftersom jag är av manskön), min far exakt samma. Om det har betydelse vet jag inte, men förmodligen är det så. Min syrra 89W (siffran "före" min, en jämn siffra eftersom hon är av kvinnokön). Min mor fick aldrig personnummer, eftersom hon dog 1945.
De kvinnor jag levt ihop med, nåja, är från Närke. Deras f-nummer börjar på 67x.
Jag var löneredovisare under några år på 70-talet; jag kan berätta hur tokigt det kunde bli ibland när SKATTEMYNDIGHETEN hade schabblat med personnummer - och själva hade TVÅ olika personnummer för en och samma person. Jodå, det finns kontrollsiffra - men om två siffror, med EN siffra emellan, BYTER PLATS - då hjälper inte kontrollsiffra!
Berra

Låst
679 visningar

Hela tråden: