Farbror Ola (Fotografier/bildfrågor)

av S-O Johansson, Sunday, July 24, 2022, 20:59 (614 dagar sedan) @ Anders Sandgren

kallades han men hette Frithiof Olsson. På 1940-tlet bodde han i samma hus i Handskeryd i Nässjö som min mina morföräldrar bodde och morfar hade livsmedelsaffär. Genom att han tydligen ofta jobbade natt fungerade han ofta som barnvakt åt min mamma och hennes bror som då var små. Morfar var inkallad och mormor fick sköta hans livsmedelsaffär.
[image]
Här en bild där han antagligen är en av herrarna i hytten. Han blev lokförare 1/3-29 om jag förstått personalstaten rätt. Loket har tryckluftssandning men inga åskviggar eller knäckta trappsteg vilket kan göra att 1929 är ett rimligt årtal. Enligt en annan historik blir han lokförare redan 1924 och är då placerad i Vännäs. Han flyttar till Nässjö 1932.
Han var född i Ljusdal 28/9-1887.
E 981 fick Knorrbroms under 1921 men när fick loket tryckluftssandning vilket det verkar ha. Samtidigt? Loket var under lång tid placerat i VD.

Historik för Frithiof från https://vannashistoria.se/person/339
--------------------------------------------------------
Lokeldare Fritjof Olsson flyttar från Luleå till Vännäs år 1913. 1914 gifter han sig med Selma Natalia Almberg, f. 1888. 1916 flyttar familjen och bor 1916 och 1917 i "handl. Erikssons gård". 1918 köper Fritjof Olsson tomt 71a, Nyby 7'202, Köpmangatan 3, av Rieck Müller, men på stadsplanen från 1946 finns ännu inget hus inritat på tomten. 1919 flyttar familjen med två barn till Gellivare. 1924 flyttar familjen, nu med tre barn, tillbaka till Vännäs och Fritiof tituleras nu lokförare. De bor då "i Dahlqvists gård", vilket bör vara på Fällforsvägen 4. 1925 köper Fritiof Olsson tomt 197, Nyby 7'288, Drottninggatan 15 / Kyrkogatan 7 av Rieck Müller. 1926 står de skrivna på "tomt nr 197 och 197 a). 1932 flyttar familjen till Nässjö.
--------------------------------------------------------
Kan någon identifiera personerna på bilden och ge en identifiering av farbror Ola? Min mamma tod den informationen med sig i graven och hon visade mig bara bilden vid ett tillfälle,

Blev lite nyfiken på Fritjof Olsson och hans flyttar under lokmannabanan. Tittade lite i Personalstaterna på Samlingsportalen och fick fram följande vilket inte identifierar vem som är han bilden. Lokeldare i Vännäs till 1919 då han flyttar, frivilligt eller tvångsförflyttad framgår inte, till Malmberget. Alltså inte Gällivare. I och för sig tillhörde Malmberget då Gällivare men var vad jag förstår eget municipalsamhälle. SJ hade då 7 lokförare och 6 lokeldare placerade i Malmberget. Han och familjen kommer till Malmberget den 11/11 1919 och flyttar tillbaka till Vännäs den 25/11 1924. I kyrkboken står han som lokförare men i SJ:s Personalstat står han som lokeldare både under tiden i Malmberget och när han kommer åter till Vännäs. När han kommer tillbaka till Vännäs är han den näst äldste lokeldaren i tjänst vilket betyder att han nog fick förarturer en stor del av sin eldartid i Vännäs. Äldsta lokeldarna fick ju gå upp och ta vikariat för lokförarna vid olika frånvaro. Dessutom får man anta att han har förarkörning för extratåg och batåg. 1/3 1929 får han befodran till lokförare i Vännäs. 41 år gammal vilket nog får räknas som snabbt på den tiden. Ordinarie lokeldare blev han redan den 1/7 1913.
Jag skulle gissa att det är Fritjof Olsson som sitter i hyttdörren på bilden. Svårt att se om han har 2 eller 3 tränsar i mössan men jag tycker att det ser ut som 3. Då skulle bilden vara tagen 1929 och framåt till 1932.
Någon som vet hur 981:s placeringar ser ut kanske också kan hjälpa till och tidsbestämma bilden.
En sak till som jag undrar över på bilden är att båda personerna i lokhytten har skinnjackor på sig. Jag har läst någonstans att det skulle vara ett signum för personal som jobbat på Ostkustbanan. Det har ju inte Fritjof Olsson gjort men plagget kanske var populärt ändå bland personal placerad i Norrland.


Hela tråden: