Stockholm-Göteborg energiåtgång (Järnväg allmänt)
Hej,
Ja, när man jämför koldioxidutsläppen mellan ett ånglok och ett el-lok är det klart att el-loket är renare, men den förändringen skedde väl redan på 40-talet eftersom stambanorna tidigt var elektrifierade och el-loken tidigt tog över från ångloken i snälltågtrafiken på stambanorna.
Nä, vad jag tänkte på var mer rörelseenrgin som går åt, i ett försök att jämföra energiåtgången då och nu förutsatt el-drift i båda fallen. Eftersom rörelseenergin E = 1/2 x m x v x v (där m = tågets massa, v = tågets hastighet och E = tågets rörelseenergi) är beroende på hastighetens kvadrat blir rörelseenergin 4 ggr större vid en dubblering av hastigheten (sträckan avklaras på halvatiden). Eftersom detta är en teoretisk beräkning som inte tar hänsyn till ellehanda ökade energikrävande krafter tillkommer även:
- ökat luftmotstånd,
- ökat rullningsmotstånd pga ökad friktion i lager och kugghjul
- ökad friktion mella hjulfläns och räls i kurvor
Därför blir frågan om el-motorernas effiktivitet har ökat tillräckligt för att kompensera denna dryga fyrdubblingen av energiåtgången pga medelhastighetens dubblering eller om vi använt effektiviseringen till annat än energibesparing...:-(
Nordexpress