Stockholm-Göteborg energiåtgång (Järnväg allmänt)

av Nordexpress, Tuesday, July 26, 2022, 19:25 (637 dagar sedan) @ Harald

Hej,

Ja, när man jämför koldioxidutsläppen mellan ett ånglok och ett el-lok är det klart att el-loket är renare, men den förändringen skedde väl redan på 40-talet eftersom stambanorna tidigt var elektrifierade och el-loken tidigt tog över från ångloken i snälltågtrafiken på stambanorna.

Nä, vad jag tänkte på var mer rörelseenrgin som går åt, i ett försök att jämföra energiåtgången då och nu förutsatt el-drift i båda fallen. Eftersom rörelseenergin E = 1/2 x m x v x v (där m = tågets massa, v = tågets hastighet och E = tågets rörelseenergi) är beroende på hastighetens kvadrat blir rörelseenergin 4 ggr större vid en dubblering av hastigheten (sträckan avklaras på halvatiden). Eftersom detta är en teoretisk beräkning som inte tar hänsyn till ellehanda ökade energikrävande krafter tillkommer även:

  • ökat luftmotstånd,
  • ökat rullningsmotstånd pga ökad friktion i lager och kugghjul
  • ökad friktion mella hjulfläns och räls i kurvor

Därför blir frågan om el-motorernas effiktivitet har ökat tillräckligt för att kompensera denna dryga fyrdubblingen av energiåtgången pga medelhastighetens dubblering eller om vi använt effektiviseringen till annat än energibesparing...:-(

Nordexpress


Hela tråden: