Ub 651 i Östersund - 1988 - (Järnväg allmänt)

av PeO, Friday, July 29, 2022, 00:10 (631 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag tror detta är första gången jag ser svarta huvskenor, de jag sett tidigare har haft samma färg som lokkorgen.
Mitt mesta minne av Ub kommer från våren -86, bygget av loktvätten på Hagalund, då man ofta kunde se dem kamma vaggande på spåren med en släpa.
Jag fick f.ö. tjata mycket för att få in mitt favoritlok, Ma, och göra ett tvättprogram för, de skulle ju ändå "snart" slopas. Nu blev det ju inte riktigt så, även om de förmodligen inte kommer att få dra X2 till skroten en gång.

Någon som tänkt på hur fort vardagen blir historia? Varför tog jag inte fler kort på de tåg jag åkte med på den tiden? På 60-talet, när Västgötabanan där jag växte upp var kvar, hade jag ingen kamera och med 15 kr i månadspeng hade det inte blivit mycket film ändå. Vi får vara tacksamma för framför allt Erik Walde och Lars Hagström, som fotograferade mycket smalspår på 50-talet. Erik har tyvärr lämnat oss, men Lars var still going strong för ett par månader sedan, när jag hälsade på honom.
Du fortsätter väl att förnöja oss med dina bilder Lars, (även om det är normalspår).


Hela tråden: