Posttåg 209 - 210 (Järnväg allmänt)

av Cargoman, lördag, juli 30, 2022, 22:57 (17 dagar sedan) @ johanmmolin
Redigerad av Cargoman, lördag, juli 30, 2022, 23:03

Jag åkte som Tågmästare i tåg 210 Malmö-Stockholm åren 1976 och 1977, så åtminstone fram tills dess var tågen kvar. Sedan bytte jag stationeringsort till norr om Dalälven. Det var jobbigt men roligt att jobba på 210 med växling i Hässleholm, Alvesta och Nässjö. Förutom jobbet med att räkna ut och skriva nya föraruppgifter flera gånger var det väldigt mycket tjänstepost i dessa tåg. Så man hade fullt upp tills efter avgång Nässjö, sedan lugnade det ner sig. Resgodspersonal skötte in- och urlastning i vagnarna, och jag lämnade tjänstepost till aktuell station och via denna, samt fick ny tjänstepost att sortera.
Från Malmö fick man två stora säckar med tjänstepost. En med tjänstepost enbart till Stockholm och via Stockholm, och den andra till de övriga stationerna och via dessa. Man blev väldigt duktig på järnvägsgeografi, och en kul grej var att om man inte visste var stationen låg sa de "Lägg det på Hallsberg, de kan hela Sverige". Man fick börja med att sortera ut alla post som skulle av i Hässleholm, Alvesta och Nässjö. Posten till de övriga stationerna kastade man tillbaka i säcken, och sorterade denna efter avgång Nässjö i ett mycket lugnare tempo.
Postvagnarna var bemannade på den tiden, och de tände de blinkande blå lamporna på vagnarna när de var klara.
Återresan till Malmö gjorde vi i ett Intercitytåg på eftermiddagen.

--
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.


Hela tråden:

 

powered by my little forum