F i Hallsberg (Fordon: lok)

av Lennart Petersen @, söndag, juli 31, 2022, 02:26 (16 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Troligen för at korgarna fick sprickbildning .
På F loken var det ofta en spricka på den sida som saknade mittfönster och hade en dörr/lucka till maskinrummet . Spricka från dörr/lucköpninges ena hörn och ned till korgs underkant . Hittar ingen bild där denna skada
syns .

OBS Da/Dm loken har också nitade korgar .

mvh Rolf Berg


Ja Da/Dm-loken var väl också exempel på hur konservativa man var på Maskinavdelnimgen. Jag gissar - utan egentligt faktaunderlag - att dessa var de sista ellok med koppelstångsdrift som byggdes i hela världen...

/TKO

Dm. och mittdel Dm3 byggdes ju så sent som 1970 men det var ju då att betrakta som kompletteringar till tidigare lok.
Och just på den extremt tunga malmtrafiken kanske koppelstång var bra.
Märkligare då att Da byggdes så när man visste att det gick utmärkt att bygga funktionsdugliga boggielok


Hela tråden:

 

powered by my little forum