Posttåg 209 - 210. Lite minnen från 1975-1980. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, August 01, 2022, 22:25 (632 dagar sedan) @ johanmmolin

Under min lokbiträdestid i Hagalund 1975-77 så åkte vi 209-210 hela vägen Stockholm-Malmö och vice versa. Antingen 209 ner till Malmö och tåg 2 eller 6 åter till Stockholm. Mot 210 åkte vi tåg 5 ner till Malmö på förmiddagen. Långa nätter men det fungerade ändå bra antagligen för att man var ung. Båda turerna hade överliggning på gamla Malmö Västra. Brukade bli en lunch på Sjöfartshotellet som låg i närheten och serverade en utsökt Wienerschnitsel.
Det jag kommer ihåg var att uppehållen fungerade klanderfritt. På alla stationer som vi hade uppehåll på stod post- och resgodspersonal exemplariskt uppställda vid exakt plats för att direkt påbörja in- och urlastning. Samma gällde växlingspersonal för av- eller påkoppling.
Av de gånger jag åkte tågen, ett tjugotal, så var det ett par förseningar på som mest c:a 30 minuter, bl.a godståg som fastnat och snöproblem med förlängda uppehåll som följd.
Man fick träffa många olika lokförare i 209 eftersom det hade många förarbyten. Tidtabell 176, tror jag den hette, var det 4 olika förare i 209. 2 olika Norrköpingsförare till Nässjö därefter en Kristianstadförare och sist en Helsingborgsförare från Hässleholm trots att tåget gick till Malmö.
Biträdesåren skrev jag aldrig av föraruppgiften så jag kan inte verifiera några av- och tillkopplingar men är nästan säker på att det gjordes i Nässjö och Alvesta.
Som förare, från 1978, blev det bara 210 en gång Nässjö-Stockholm i en Hagalundstur. En februarinatt med 40 axlar från Nässjö och Rc2 1080 som dragare. 20 minuter sen från Frinnaryd pga växlar ur kontroll men i tid i Stockholm.
Lite mer på 209 under tiden i Norrköping. Norrköping körde 209 hela vägen Stockholm-Nässjö eller med byte i Norrköping beroende på tidtabell. Noterat att 209 brukade ha 48 eller 52 axlar från Stockholm. Ensamt lok från Hagalund till spår 17 eller 18 på Stockholm C, Cst, där man kopplade på tåget som hade växlats ihop av lok II på Cst som skötte växlingen vid Klaraposten och Ilgodset. Det mesta av arbetet med lastning var då utfört om jag minns rätt. Under T180, från sommaren 1980, ser jag att det var avkoppling av en vagn i Norrköping.
Eftersom både 209 och 210 då hade en tidtabell på 130 km/h har jag inget minne av att det under de åren som jag noterat nu, har inte alla tillgängliga, att det skulle gått några tvåaxliga vagnar av någon sort i tågen. En gång är det noterat sth 125 pga bromstalet. Heller inte att det skulle varit med en sovvagn och en sittvagn. Det var bara söndagar som jag minns och då hette tåget 213 och de flesta sovvagnarna hade Karlskrona som destination. Det var väl 213 som spårade ur på Tullbron i Linköping hösten 1980.
209 var också ett av de tåg som fick påskjutning i Norrköping på hösten för att starta från spår 1 under lövhalkan.
Under de här åren 1975-1980 som jag har noteringar tillgängliga från så är det Rc1 och Rc2 som utgör dragkraft. Någon enstaka gång Rc3 och Rc4 kommer första gången hösten 1980.
Personalen från järnvägsposten som bemannade tåget tror jag till stor del hörde hemma i Nässjö som var en stor ort för denna då. Hade en bekant i Nässjö som jobbade på järnvägsposten där och brukade åka 209.


Hela tråden: