Bilden från Frihamnen (godsvagnsboken). (Järnväg allmänt)

av Mats Björkelund, Thursday, August 04, 2022, 13:29 (629 dagar sedan) @ Rubensgården

När det gäller SJ litt G3 (senare Gs/Gsh/Gsk) så kan man se det som tre olika typer:

Typ 1: Under åren 1898-1906 tillverkades ca 1700 obromsade littera G3.
Korgen hade tre segment på varje sida om dörren och en korglängd på 7m.
Vid tryckluftens införande på 1920-talet fick de tryckluftsbroms eller genomgående tryckluftsledning.

Typ 2: 1899-1922 anskaffades ca 1130 bromsade vagnar med bromskupé, inrymt i ett extra segment i ena änden av vagnen (dvs 3+4 segment) och då en korglängd på 8m. De hade också en liten plattform utanför bromskupén.
Efter införande av tryckluftsbroms försvann behovet av bromskupé och den togs bort och man gjorde ett utökat lastutrymme men behöll plattformen. Oftast flyttades ventilen i den änden ut ett segment.

Typ 3: Mellan 1910-17 inköptes ytterligare 690 nya bromsade vagnar men dessa fick 7m korg med på tyskt vis upphöjd bromshytt. Senare gjordes ytterligare 1120 sådana vagnar men med plåtlagergafflar.
När tryckluftsbroms monterades togs hytten ner och i stället gjorde man en öppen plattform, på liknande sätt som för typ 2.

Så på bilden är den högra finkan en 7m Gs av typ 1.
Jag tycker den vänstra finkan ser längre ut och då skulle den kunna vara en ombyggd 8m Gs av typ 2 med utflyttad ventil. Plattformen sitter i så fall i den bortre änden men syns inte. Som på bilden: https://digitaltmuseum.se/021018058953/godsvagn-littera-sj-gsh-31332

Luckor på gaveln var som Thomas skrev något som infördes på dessa vagnar efterhand för att lättare kunna lasta långa saker. Inget som avgör vilken typ det är. Och blandade skiv- och stjärnekerhjul var också något som förekom. Man tog nog de axlar som stod bäst till.

/Mats B


Hela tråden: